Brev:
Mad- og søvnplan - 5 mdr.
5. december 2008
Alder:
5 mdr.
Mad- og søvnplan - 5 mdr.
Kære Helen,
Vores dejlige Sofie bliver fem måneder i næste uge. Hun trives storartet: triller, drejer 60 om sig selv, er meget nysgerrig, hviner og pludrer. Hun sover godt om natten, hun får mad ca. kl. 01 og 05
Fra hun var to måneder og ca. halvanden måned frem tog hun kun mellem 30 og 70 gram på om ugen. Derfor stoppede jeg med at amme efter at have prøvet alt for at få hende til at spise mere ved mit bryst. Nu får hun udelukkende mme (nan2)
Siden er det gået rigtig fint: Hun har taget 150 til 200 gram på om ugen. For to uger siden vejede hun 6150 g. Hun er imidlertid noget småtspisende, og jeg synes, det kan være noget af en kamp at få hende til at drikke nok mælk, og er bange for, at hun skal begynde at tage for lidt på igen. Hun får ca. mellem 500 til 700 ml mme i døgnet.
Især efter vi har introduceret skemad spiser hun ikke særlig meget mme ad gangen - til gengæld er hun meget glad for skemaden: risgrød til frokost - ca 3/4 dl risgrød med sveske og kartoffelmos med gulerod til aften - samme mængde som risgrøden. Ved hvert måltid tilbyder vi hende mme efterfølgende, hvilket hun sjældent vil spise - hun tager hellere 30-40 ml i en kop med tut.
Hvordan kan vi strukturere hende spisning, så skemaden ikke tager hendes sult efter mme og omvendt?
Får hun for lidt mme efter din mening? (Hun har to gange afføring i døgnet ca.)
Har du et tip til, hvordan vi kan få hende gjort mere interesseret i at spise mme?
Hvor meget skemad bør hun spise på nuværende tidspunkt?
Hun siger meget sjældent til, når hun er sulten, så vi tilbyder hende mme hver fjerde time - og afviser hun flasken så venter hun endnu en time. Hvor mange gange spiser en 5 mdr pige typisk og hvor stor en portion ad gangen? Tror du det er bedst at vente længere med at tilbyde flasken eller er det godt med kortere intervaller?
Jeg håber du kan hjælpe og tak for en suverænt god brevkasse!