Mad- og søvnplan - 5 mdr.

5. december 2008

Alder:
5 mdr.

Mad- og søvnplan - 5 mdr.

Kære Helen,

Vores dejlige Sofie bliver fem måneder i næste uge. Hun trives storartet: triller, drejer 60 om sig selv, er meget nysgerrig, hviner og pludrer. Hun sover godt om natten, hun får mad ca. kl. 01 og 05

Fra hun var to måneder og ca. halvanden måned frem tog hun kun mellem 30 og 70 gram på om ugen. Derfor stoppede jeg med at amme efter at have prøvet alt for at få hende til at spise mere ved mit bryst. Nu får hun udelukkende mme (nan2)

Siden er det gået rigtig fint: Hun har taget 150 til 200 gram på om ugen. For to uger siden vejede hun 6150 g. Hun er imidlertid noget småtspisende, og jeg synes, det kan være noget af en kamp at få hende til at drikke nok mælk, og er bange for, at hun skal begynde at tage for lidt på igen. Hun får ca. mellem 500 til 700 ml mme i døgnet.

Især efter vi har introduceret skemad spiser hun ikke særlig meget mme ad gangen - til gengæld er hun meget glad for skemaden: risgrød til frokost - ca ...

Annonce

... 3/4 dl risgrød med sveske og kartoffelmos med gulerod til aften - samme mængde som risgrøden. Ved hvert måltid tilbyder vi hende mme efterfølgende, hvilket hun sjældent vil spise - hun tager hellere 30-40 ml i en kop med tut.

Hvordan kan vi strukturere hende spisning, så skemaden ikke tager hendes sult efter mme og omvendt?

Får hun for lidt mme efter din mening? (Hun har to gange afføring i døgnet ca.)

Har du et tip til, hvordan vi kan få hende gjort mere interesseret i at spise mme?

Hvor meget skemad bør hun spise på nuværende tidspunkt?

Hun siger meget sjældent til, når hun er sulten, så vi tilbyder hende mme hver fjerde time - og afviser hun flasken så venter hun endnu en time. Hvor mange gange spiser en 5 mdr pige typisk og hvor stor en portion ad gangen? Tror du det er bedst at vente længere med at tilbyde flasken eller er det godt med kortere intervaller?

Jeg håber du kan hjælpe og tak for en suverænt god brevkasse!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.